کاربرد اسيد سيتريک

اسید سیتریک به عنوان یک اسید خوراکی از مهمترین اسیدهای آلی مورد استفاده در صنایع مختلف به خصوص غذایی و دارویی است به طوری که در صنایع غذایی بیش از 70% و دارویی حدود 12% ، شیمیایی 11% ، چرم 4% و آرایشی و بهداشتی 2% و سایر صنایع 1% مصرف می شود. موارد استفاده این اسید در صنایع غذایی (نوشابه ها، ژل ها، دسر ها، کنسرو ها، شکلات ها، نبات ها، اسانس ها، بستنی، بیسکوئیت، کیک، شیرینی جات خانگی، مارمالاد، مربا، صمغ های مصنوعی) و در صنایع بهداشتی و دارویی (نرم کننده ها، ذخیره سازی خون، دترژنت ها، ساخت پماد ها و کرم ها، لوازم آرایشی، لوازم شستشو و ضد عفونی) و در صنعت (زیبا کردن رنگ نسوج و الیاف، تمیزکردن سطح الیاف، ، پلاستیسه کننده، رزین های آلیدی، نمک های جوشان، اسیدی کننده، آنتی اکسیدان) و بسیاری موارد دیگر می باشد.
در کشور ما درحال حاضر دو پروژه به موازات هم در صدد تولید اسید سیتریک می باشند ولی متاسفانه هیچ یک از آنها فعلاً تولید ندارند و کل نیاز داخلی از طریق واردات تامین می شود، همین امر باعث محدود شدن میزان مصرف گردیده است به طوری که درحال حاضر بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران واردات این اسید به کشور حدود 20 هزار تن در سال است، اما با توجه به جایگاه مصرف آن در کشور درصورت تولید داخلی دامنه مصرف گسترده تری را پیدا خواهد کرد.
در حال حاضر هیچ یک از همسایگان ما تولید کننده اسید سیتریک نیستند و این اسید عمدتاً خوراکی حتی در خاورمیانه و قاره آفریقا تولید نمی شود. تولیـد کننده عمده اسید سیتریک در دنیا کشور چین می باشد که بیش از 60% مصرف دنیا را تامین کرده و ایران نیز تقریباً کل مصرف خود را از چین وارد می کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *